Toerist in eigen land; Dagje Ameland!

Op 31 juli zijn wij een dagje naar Ameland geweest. We wilden samen een dagje weg maar wisten niet goed waarheen, volgens de voorspellingen zou het erg warm worden, dus een dagje naar een stad? Nee, veel te warm! Uiteindelijk de dag van te voren besloten dat we naar Ameland zouden gaan!

Een dag voor we weggingen hebben we alvast tickets geboekt voor de boot, dit is niet persé nodig, voor voetgangers schijnt er altijd plek te zijn. Wil je met de auto? Dan is het verstandig om vooraf te reserveren.

De boot naar Ameland gaat vanaf Holwerd, voor ons was dit ongeveer een uur rijden. We wilden de boot van half 10 pakken, alleen waren we wat laat in de haven doordat het verkeer onderweg wat tegenzat. Toen we in de haven aankwamen konden we gelijk doorlopen omdat we al tickets voor de boot hadden. We dachten eerst dat we dan maar de boot van 10.00/10.30u moesten gaan nemen, tot we er achter kwamen dat de boot van half 10 vertraging had, die vertraging kwam ons nu goed uit! Uiteindelijk stapten we tegen 10 voor 10 op de boot en stonden ongeveer 50 minuten later in de haven van Ameland. Vanaf de haven is het een klein stukje lopen naar de fietsverhuur, door de zomervakantie en het mooie weer was het hier erg druk!

We zijn als eerst, via Nes, naar het strand gefietst, hier zijn we naar een strandpaviljoen genaamd Sjoerd geweest om wat te eten, we hebben hier een erg lekker broodje gegeten.  Ook kun je hier zitten op loungebanken, ideaal voor een middagje/avondje relaxen! Dit was echter niet wat wij kwamen doen, dus zijn we weer op de fiets verder gegaan. 🙂

Als eerst zijn we richting de vuurtoren gegaan, deze staat in het dorp Hollum, het eerste gedeelte hebben we via een fietspad langs de duinen gefietst. Alles is goed te doen op de fiets, de fietspaden zijn goed aangelegd en onderhouden. Het laatste stuk naar de vuurtoren hebben we gefietst vanaf Ballum, over het fietspad langs de doorgaande weg. Bij de vuurtoren was het erg druk, we zijn dus niet naar boven gegaan, dit waren we in eerste instantie wel van plan, maar die smalle trappetjes op terwijl er allemaal mensen je tegemoet komen zag ik niet zo zitten… (Met m’n hoogtevrees 😉 )

Hierna zijn we naar het strand vlak bij de vuurtoren gegaan, hier hebben we eerst een stukje over het strand gewandeld en zijn via de duinen weer teruggelopen naar de fietsen. We gingen weer verder op de fiets, het dorp Hollum zelf nog even in. Hier hebben we eerst een ijsje gehaald. 🙂 De dorpjes op Ameland vind ik er zó leuk uitzien, veel oudere huisjes en boerderijen.

Vanaf Hollum zijn we vervolgens, via Ballum, terug gefietst naar Nes, hier hebben we even een rondje door het centrum gelopen, om vervolgens terug te gaan naar het zelfde gedeelte van het strand waar we aan het begin van de dag ook waren geweest. Hier hebben we nog een poosje op het strand gelegen en even gezwommen.

Tegen 18.00 uur zijn we weer richting Nes gegaan om daar een restaurantje te zoeken, we zijn uiteindelijk bij Nes Cafe gaan zitten. Hier hebben we gegeten voordat we teruggingen richting de haven, de keuze is echter niet heel erg uitgebreid. Ik had zalm gekozen met zoete aardappel puree (ik ben DOL op zoete aardappel! 😉 ), alleen viel deze aardappelpuree me een beetje tegen.. De zalm was daarentegen wel heel erg lekker. Mijn vriend had een steak, deze was helaas was aan de kleine kant. Wel vonden we dat de bediening niet erg snel ging, wij zaten er dus rond een uur of 6, en moesten na het eten ook gelijk weg om de boot te kunnen halen.. Ook ging er iets mis met de rekening, er stonden zomaar drankjes en hapjes op die wij helemaal niet gehad hadden, dit maakte de rekening zo’n beetje €40 duurder! Gelukkig werd dit wel allemaal netjes opgelost.

Wij dachten op internet gezien te hebben dat de boot vanaf Ameland naar Holwerd om 20.00 uur ging, dus na het wegbrengen van de fietsen liepen we rustig richting de haven. Tot we opeens zagen dat de boot net wegging, in eerste instantie dachten we nog, dan pakken we toch gewoon de volgende? Tot we op het bord bij het gebouw van de veerboot zagen staan; ‘volgende afvaart – morgen 06.00’. Oeps! Gelukkig waren er mensen binnen aanwezig, deze gaven ook aan dat de laatste veerboot net was vertrokken, wij hadden de tijden bekeken vanaf Holwerd naar Ameland in plaats van andersom! Gelukkig ging er nog wel een sneldienst om 20.00 uur, hiervoor moesten we nog wel extra tickets kopen, deze waren €15 voor twee personen. Uitendelijk waren we met de sneldienst ook nog eerder in de haven van Holwerd dan de veerboot. 🙂

Op een eiland heb ik altijd gelijk een ‘vakantiegevoel’, ook al ben ik er maar een dagje. Zeker met het mooie weer van de afgelopen weken, en misschien wel de aankomende weken, is een dagje of een weekend naar een Waddeneiland zeker een aanrader! Op Ameland heb je in principe ook helemaal geen auto nodig, alles is goed te doen op de fiets, ook kom je zo langs de mooiere plekjes (fietsen langs de duinen), terwijl je met de auto wat meer ‘midden’ op het eiland rijd.

Advertenties

Posted by

Hey! Mijn naam is Sandra, ik ben 22 jaar en woon in provincie Groningen. Op deze blog vindt je reisverhalen, reviews en tips!