Toerist in eigen land; Leiden

Eind september gingen we een weekendje naar Leiden, een stad waar ik nog nooit eerder geweest was. Het was eigenlijk ook een impulsieve actie om hier naar toe te gaan, ik won een hotel-bon via vakantieveilingen en hierop besloten we een keer naar Leiden te gaan. Van te voren hadden we eigenlijk niet echt bedacht wat we zouden gaan doen, we zouden wel zien hoe het liep! In deze blog lees je wat we hebben gedaan en gezien!

Over Leiden

Leiden is een stad met een rijke historie, wat ook te zien is aan de gedateerde bouwwerken. Leiden is met de tijd uitgegroeid van klein dijkdorp tot een middel grote stad. Aan het eind van de vijftiende eeuw was Leiden de grootste stad van het graafschap Holland. Dit was voor een groot deel te danken aan de internationale lakenindustrie. Vanaf de zestiende eeuw keerde het economisch tij. Het was de tijd van de Hervorming en protestantse stromingen werden fel vervolgd. Leiden sloot zich in 1572 aan bij de Nederlandse opstand tegen de Spaanse overheersing en werd door de Spanjaarden belegerd.

Leiden heeft in de laatste dertig jaar van de 20ste eeuw een enorme gedaantewisseling ondergaan. In de jaren zestig was Leiden een verpauperde fabrieksstad met als voornaamste lichtpunt de universiteit. Begin jaren tachtig waren de industrieën verdwenen. Het ging gepaard met grote werkloosheid, maar de stad vond nieuwe werkgelegenheid.

Bron: visitleiden.nl

29 september

We verbleven één nacht in City Resort Leiden, hier schrijf ik nog een aparte review over! We vertrokken op zaterdag 29 september al op tijd, Leiden is voor ons namelijk zo’n 2,5 uur rijden, om toch zoveel mogelijk aan deze dag te hebben vertrokken we daarom al vroeg.

Aangekomen bij het hotel, rond een uur of half 12, konden we gelijk inchecken en dus ook de spullen naar de kamer brengen. Fijn dat dit zo vroeg kon! Anders hadden we de spullen natuurlijk eerst in de auto kunnen laten, maar dit was wel zo fijn.

Hierna hebben we fietsen gehuurd bij een bedrijfje vlak bij het hotel. Dit had ook bij het hotel zelf gekund, maar hé, we blijven gierige Nederlanders, dus als het ergens anders een paar euro goedkoper kan, doen we dat natuurlijk! Aangezien we de hele middag de stad in wilden gaan, leek ons een fiets huren wel handig. Geen gedoe met OV of parkeren en toch sneller dan lopen.

We zijn eigenlijk de hele middag in het centrum geweest, waar het behoorlijk druk was. Het was dan natuurlijk ook zaterdag, er was markt en het was super lekker weer voor de tijd van het jaar. In de binnenstad liepen we langs/door een aantal bezienswaardigheden. Na wat wandelen door het centrum, hebben we bij Anne&Max op het terras wat gedronken voor we verder gingen.

Hooglandse kerk

De Hooglandse kerk staat midden in het centrum en is ontzettend oud. In 1314 werd namelijk al opdracht gegeven tot het bouwen van deze kerk. Sinds toen heeft het, vanzelfsprekend, veel veranderingen ondergaan. Verschillende generaties voegden iets toe of veranderden iets aan het bouwwerk, veel hiervan is echter niet bekend. In bovenstaande link staat meer informatie over verschillende aanpassingen, restauraties en renovaties die in de loop van je jaren werden uitgevoerd.

Tegenwoordig zijn er in deze kerk twee gemeenschappen actief, namelijk; de Leidse Binnenstadsgemeente en de Leidse Studentenekklesia.

De Burcht

De Burcht van Leiden is één van de oudste burchten in Nederland, de burcht bevind zich midden in de stad waar twee armen van de Rijn samenvloeien. De burcht bevind zich op een zogenaamde ‘motte’, een kunstmatige heuvel. Het schijnt dat in de 9e en 10e eeuw werd begonnen met dit bouwwerk. Het bouwwerk werd later in de loop van de jaren/eeuwen herbouwd en veranderd. In 2010 vond er nog een restauratie plaats om het bouwwerk te kunnen behouden.

Na nog wat te hebben gewinkeld besloten we dat het tijd was om ergens iets te gaan eten. We googelden wat op restaurants in de buurt, om recensies te kunnen lezen en alvast op de menu kaarten te spieken. We kwamen uit bij het restaurant Lot & de Walvis – super leuk restaurant! Vanwege het mooie weer konden we buiten zitten, aan het water. Ik koos gemarineerde kip met ZOETE AARDAPPELFRIET – zo blij dat steeds meer restaurants dit toevoegen aan hun menu! Het eten was lekker, de bediening was vriendelijk en het restaurant staat op een leuke locatie.

Na het fietsen, rondslenteren en eten was het tijd om terug te gaan naar het hotel. We wilden namelijk nog even genieten van de wellness in het hotel. Hier zijn vanzelfsprekend geen foto’s van, maar is wel een aanrader na een dagje rondslenteren! Even heerlijk ontspannen na een dagje lopen en fietsen. En sowieso is een wellness avondje natuurlijk heerlijk! Bij ons in de buurt hebben we ook een wellness resort maar eigenlijk ga ik hier nooit naar toe. Misschien toch vaker doen!

Na nog even te hebben genoten van de baden en stoomcabine, besloten we nog even een drankje te drinken in het restaurant van het hotel voor we naar bed gingen.

30 september

De volgende ochtend ontbeten we in het hotel – het was hier jammer genoeg erg druk waardoor we aan de bar moesten eten. Het ontbijt was redelijk compleet en gevarieerd maar door de drukte hebben we hier niet lang gezeten. Na het ontbijt was het alweer tijd om uit te checken en te bedenken wat we verder zouden gaan doen.

Aangezien we niet vaak in deze omgeving komen, besloten we nog even naar Katwijk aan Zee te gaan. Heerlijk om vanuit een drukke stad nog even te gaan uitwaaien aan het strand. Na hier wat te hebben gewandeld en wederom ergens wat te hebben gedronken, reden we richting Hoorn. We moesten toch tussendoor ergens stoppen om te lunchen, dus dan liever in een leuke plaats dan langs de snelweg. 😉

Hoorn werd het dus, hier hebben we even door de oude haven gewandeld op zoek naar een plekje om te lunchen. We wilden eerst in de Hoofdtoren lunchen – er stond buiten een bord dat je vanaf hier een mooi uitzicht hebt over het IJsselmeer. Beetje jammer; deze was blijkbaar gesloten. We besloten daarom ergens anders te gaan lunchen.

Hoofdtoren van Hoorn

Vanuit Hoorn reden we weer richting Groningen. Al met al een geslaagd weekend! Heerlijk om tussen het werk door even een weekendje weg te gaan en wat rond te slenteren in leuke steden en dorpjes. We hadden ook geluk dat we beide dagen goed weer hadden, helemaal geen regen en een lekker zonnetje!

Booking.com

Advertenties

Posted by

Hey! Mijn naam is Sandra, ik ben 22 jaar en woon in provincie Groningen. Op deze blog vindt je reisverhalen, reviews en tips!