Luxemburg; Kastelen, ruïnes en kazematten

Als cadeautje voor Sven zijn verjaardag zijn we een paar dagen naar Luxemburg geweest. Oké, Sven was wel al in juni jarig en we gingen pas in oktober naar Luxemburg, maar beter laat dan nooit toch? Daarbij komt dat we op zijn verjaardag in Amerika waren, dus het was sowieso niet op zijn verjaardag gelukt. 😌

We kozen voor Luxemburg, beide waren we hier nog niet eerder geweest. Het leek ons een prima bestemming voor een weekendje weg – niet te ver rijden, veel kastelen/ruïnes en een mooi landschap! In dit artikel dus een ‘reisverslag’; de titel zegt het al, we bekeken veel kastelen en ruïnes.

We verbleven in Chateau d’Urspelt, een kasteel wat is verbouwd tot hotel, in mijn andere artikel lees je wat wij van dit hotel vonden!

Zondag 7 oktober

We vertrokken op 7 oktober al vroeg richting Urspelt, voor ons is dit namelijk zo’n 4,5 uur rijden! We reden het eerste stuk via Duitsland, echter waren hier zoveel wegwerkzaamheden waardoor we nóg langer onderweg zouden zijn, dat we toch maar verder reden via Nederland.

Rond half 3 kwamen we aan bij Chateau d’Urspelt, we konden al wel inchecken maar de kamers waren nog niet klaar. Vandaar dat we eerst naar Clervaux gingen om daar te lunchen en wat rond te wandelen. We liepen onder andere langs de kerk van Clervaux, welke open was, we hebben daar ook even binnen gekeken. Ook liepen we even langs het kasteel van Clervaux, deze bleek echter gesloten.

Er was helaas bijzonder weinig te beleven in Clervaux op een zondag, dus tegen half 4 reden we richting het hotel om onze kamer te gaan bekijken en onze spullen naar de kamer te brengen.

Het hotel waar we verbleven; Chateau d’Urspelt

Aangezien op de hotelkamer zitten ook maar saai is, gingen we al snel weer verder, na onze spullen te hebben gedropt. 😉 We gingen eerst langs de Benedictenabdij en reden hierna verder naar Chateau de Wiltz. Helaas was ook dit kasteel gesloten, we konden er enkel een rondje omheen wandelen. Ook in dit dorpje bleek er maar weinig open te zijn op deze zondag; qua restaurants konden wij niets vinden wat ons aansprak. Daarom reden we terug naar Clervaux om daar te gaan eten bij Steakhouse en Pizzaria Rhino.

Maandag 8 oktober

Na een ontbijt in het hotel reden we richting Vianden, we hadden al bedacht dat we hier naar toe wilden voordat we vertrokken vanaf huis. In Vianden staat namelijk het bekende Chateau de Vianden

Het kasteel van Vianden werd van de 11e tot in de 14e eeuw op de fundamenten van een Romeins kasteel en een Karolingisch refugium gebouwd. Sinds 1417 behoort dit gebouw aan het huis van Oranje-Nassau. Na de renovatiewerkzaamheden van 1977 wordt dit volledig ingerichte paleis gezien als een van de grootste en mooiste heerlijkheden uit de romaanse en gotische tijd in Europa.

Per volwassene betaald je €7 entree om het kasteel binnen te mogen. Persoonlijk vond ik dit wel een aanrader, het kasteel is in goede staat en er zijn ook een aantal ingerichte ruimtes. Leuk om te zien! Je volgt de ‘tour’ door het kasteel door middel van het volgen van nummers op bordjes.

Na Vianden reden we richting Trier, in Duitsland. Ook een mooie, oude stad. We bekeken de Dom, zowel van buiten als van binnen. 😉 Na nog wat te hebben gedronken op het terras en te hebben gewinkeld reden we terug richting het hotel – we dachten hier in het restaurant wat te gaan eten…

Voor vandaag hadden we namelijk ook de wellness geboekt in het hotel, we hadden dit gereserveerd in de avond, rond zeven uur. Daarom wilden we ookna terugkomst uit Trier in het restaurant van het hotel gaan eten, wel zo makkelijk om daarna gelijk door te gaan naar de wellness. Dit restaurant  bleek alleen helemaal vol te zijn bij aankomst en de eerst beschikbare tafel zou pas na anderhalf uur zijn! Daarom besloten we de wellness te verzetten, wat gelukkig nog kon. Uiteindelijk zijn we wederom bij een restaurant in Clervaux beland.

Dinsdag 9 oktober

Voor vandaag stond Luxemburg stad op de planning, maar voordat we hiernaar toe gingen, gingen we eerst naar Bourscheid.

Het Kasteel van Bourscheid vindt zijn oorsprong waarschijnlijk in de 10e eeuw, maar de eerste documentatie dateert van 1095. Tijdens omvangrijke uitbreidingswerkzaamheden in de 14e en 15e eeuw werd het voorzien van een vestingmuur met 6 gotische torens. De overheid heeft deze, in de 19e eeuw verlaten kasteelruïne, aangekocht en voor publiek toegankelijk gemaakt. Het Stolzemburger huis is een waardevol gotisch herenhuis uit 1348. Hier is een klein museum ingericht, dat de geschiedenis van het kasteel en van de heren van Bourscheid vertelt.

Dit kasteel is gedeeltelijk een ruïne, een aantal torens en gebouwen zijn nog wel in ‘originele’ staat. Je betaald €5 entree per persoon om het terrein op te mogen. Ook hier volg je via nummers een wandelroute over het terrein. Wij kregen een audiosysteem mee, zo krijg je gesproken de informatie bij de betreffende nummers. Zelf had ik liever de informatie op bordjes zien staan, zo’n audiosysteem vind ik persoonlijk niks… We hebben het daarom ook niet gebruikt.

Na een bezoek aan het kasteel reden we verder richting Luxemburg stad, waar we na even zoeken in een parkeergarage parkeerden. De receptionist van het hotel had ons eigenlijk aangeraden om met de trein vanaf Clervaux te gaan – omdat dit goedkoper is. Maar eigenwijs als we zijn, gingen we toch met de auto. Voor parkeren betaal je zo’n €2 per uur, wel wat duur als je de hele dag in de stad rondloopt…

Na een lunch bij de PizzaHut en een drankje op een terras liepen we naar de kazematten. Ik geef toe – toen ik dit woord hoorde had ik geen idee wat dat was.

In het jaar 963 bouwde Graaf Siegfried op de Bock-rots een kasteel; dit was de basis voor de latere stad. In het verloop van de eeuwen werden geweldige ringmuren aan de westkant aangelegd, die de Bourgondiërs er toch niet van hebben kunnen afhouden, de stad 1443 in te nemen. Luxemburg bleef daarna 400 jaar onder vreemde heerschappij. De beste vestingsbouwers van de bezettende machten maakten van de stad één van de sterkste vestingen ter wereld: het “Gibraltar van het Noorden”. De verdediging geschiedde door 3 vestingsgordels met 24 forten en nog eens 16 andere belangrijke versterkingen alsmede door middel van een enorm ondergronds netwerk van 23 km kazematten. De kazematten boden niet alleen een schuilplaats aan duizenden soldaten mét hun paarden, maar huisvestten ook ateliers, bakkerijen, slagerijen enz. In 1867 moest de vesting ontruimd en afgebroken worden omdat Luxemburg tot neutraal gebied was verklaard. Tijdens de afbraak verdwenen ook de gebouwen die boven op de Bock stonden. Het was echter onmogelijk de kazematten op te blazen zonder schade voor bepaalde gedeelten van de stad aan te richten. Men beperkte zich tot het sluiten van de voornaamste ingangen en verbindingen; overgebleven zijn nog 17 km kazematten, gedeeltelijk over verschillende verdiepingen verdeeld.

Wederom moet je entree betalen om de kazematten te mogen betreden. Nadeel is dat de bewegwijzering in de kazematten onduidelijk is en dat je geen kaartje mee krijgt. Hierdoor liepen we een aantal keren doodlopende gangen in. Ook waren er bepaalde gedeeltes afgesloten waardoor we niet overal konden komen. Wel leuk om te zien en doorheen te lopen! Eigenlijk ondenkbaar dat de soldaten hun paarden hier mee innamen – hoe komen de paarden in godsnaam door die smalle gangen en onder de lage plafonds door?

Ook deze dag eindigden we bij een restaurantje in Clervaux, dit keer niet omdat we niks konden vinden, maar omdat dit ons een leuk restaurant leek. En dat was het ook! We aten bij Restaurant Ecuries de Parc, ook wel ‘Pärdsstäl’ genoemd. Het restaurant bevind zich in de vroegere paardenstallen van de graaf van Clervaux. Er worden locale gerechten geserveerd, gebonden aan het seizoen. Ik koos voor de Cordon Bleu van wildzwijn, super lekker!

Pompoensoep met kalfsvlees – Cordon Bleu van wildzwijn

Woensdag 10 oktober

Helaas al weer tijd om, na het ontbijt, uit te checken! Na het uitchecken gingen we naar Valkenburg, aangezien we hier redelijk dicht bij langs reden. Een mooie tussenstop om te lunchen en nogmaals naar een kasteel/ruïne te gaan! Dit kasteel was ooit een burcht van de heren van Valkenburg. In 1672 werd het kasteel verwoest, maar nooit volledig afgebroken.

Ook hiervoor betaal je, hoe kan het ook ander, entree. Als ik mij niet vergis ook €5 per persoon. We waren te eigenwijs om bordjes te volgen – er wordt duidelijk aangegeven hoe de wandelroute door de ruïne loopt. Hierdoor liepen we een aantal rondjes voordat we doorhadden hoe we weer beneden kwamen!

Na Valkenburg was het idee om gewoon terug naar huis te rijden en daar wat te eten, helaas kwamen we in de file terecht… Aangezien we pas rond half acht thuis zouden komen en eigenlijk wel honger begonnen te krijgen besloten we nog maar een tussenstop te maken – La Cubanita in Zwolle werd het. Veilige keuze wat betreft het restaurant – wij gaan vaak naar de La Cubanita in Groningen, zo lekker die tapas daar!

Ons tripje naar Luxemburg was zeker geslaagd! Voor de tijd van het jaar hadden we ook nog eens ontzettend mooi weer, het was 20 tot 22 graden! Mooie omgeving ook, eens wat anders als het Groningse platteland. 😉

Informatie over de kastelen en kazematten in Luxemburg komt van visitluxembourg.com

Advertenties

Posted by

Hey! Mijn naam is Sandra, ik ben 22 jaar en woon in provincie Groningen. Op deze blog vindt je reisverhalen, reviews en tips!