Nederland; de perfecte plek voor een weekendje weg!

Bij een vakantie of weekendje weg denk ik al snel aan een bestemming buiten Nederland. Maar waarom eigenlijk? Ook in Nederland valt er zoveel moois te zien! Afgelopen jaar ging ik een aantal keren een weekendje weg in eigen land en werd ik verrast!

Voor de één is het heel vanzelfsprekend om op vakantie te gaan in eigen land, voor de ander juist weer niet. Ook ik ben eerder wel eens op vakantie geweest in eigen land, toen ik nog jonger was en met mijn ouders op vakantie ging. Maar dit was al weer een hele tijd geleden, later gingen we namelijk vaak naar Denemarken of Turkije. Hierdoor was ik eigenlijk een beetje vergeten hoe leuk het kan zijn om in eigen land weg te gaan.

Wij kozen eerder altijd al snel voor een bestemming buiten Nederland wanneer we even weg wilden. Zo gingen we vorig jaar naar de Eifel voor een weekendje en voor een iets langere trip reden we naar Berlijn

Toen ik een keer wat rond zat te zoeken op vakantieveilingen, won ik een hotelvoucher voor een hotel in Leiden. Dit was dan ook de eerste keer dat wij samen een weekendje weg gingen met z’n tweeën binnen Nederland.

Eigenlijk werden we verrast, je moet natuurlijk wel geluk hebben met het weer, maar een weekendje weg in Nederland is helemaal niet zo’n gek idee! Later dit jaar ging ik daarom nogmaals een weekendje weg, ik ging naar Haarlem met een vriendin samen.

Nederland is veelzijdig

Of je nou een weekendje aan de kust wilt doorbrengen, liever door de bossen wandelt, een stad wilt bezoeken of liever een wellness weekend boekt, eigenlijk is alles mogelijk in ons kleine kikkerlandje!

Wij gingen afgelopen jaar één dag naar een waddeneiland, naar Ameland, maar ook de waddeneilanden zijn perfect voor een weekendje weg. Net als de vele steden, de Veluwe of kustgebieden, de mogelijkheden zijn eindeloos!

Wat ik persoonlijk heel leuk vond, was het combineren van nieuwe plekken ontdekken en ’s avonds ontspannen in de wellness. In Nederland zijn er ontzettend veel wellness resort’s en dergelijke. Ik ben niet iemand die hier een hele dag zich kan vermaken. In Leiden slenterden we daarom eerst de hele dag door de stad om vervolgens te ontspannen in de wellness van het hotel. Ideaal als je het mij vraagt!

Je hoeft niet ver te reizen

Nederland is een relatief klein landje, daarom dus ideaal voor een weekendje weg. Binnen 4 uur rij je van bovenin Groningen naar Middelburg bijvoorbeeld.

Ook is eigenlijk iedere bestemming prima bereikbaar met het OV. Oké, tenzij het sneeuwt of er liggen blaadjes op het spoor, dan kun je er wel eens langer over doen. 😉 Maar over het algemeen is alles prima bereikbaar.

Eigenlijk ga ik weinig tot niet met het OV – we rijden meestal liever zelf. Echter toen ik naar Haarlem ging, gingen we toch met het OV. Via vakantieveilingen had ik tickets gekocht – besparen, besparen, besparen hahaha! Voor 12 euro had je een enkeltje, dit leek ons wel handig. Zo hoefden we beide niet te rijden en in de trein alle tijd om te kletsen! Het beviel op zich prima, alleen wanneer je moe bent en naar huis wilt zou je willen dat je met de auto was – lekker doorrijden en niet in de kou op het station wachten op de volgende trein!

Je kan lekker in je eigen taal spreken

Geen communicatie moeilijkheden dus! Ook de menukaarten lezen is een stuk makkelijker wanneer je lekker in Nederland blijft. Minder kans dat je per ongeluk één of ander gek gerecht bestelt omdat je de menu kaart niet snapt.

Opzich spreek ik een aardig woordje Engels en ook in Duitsland kan ik me nog redelijk verstaanbaar maken. Maar toch blijft de moedertaal altijd het makkelijkst! 😉

Ook Nederland heeft bijzondere accomodaties!

Ik weet niet waarom, maar bij Nederlandse hotels had ik altijd mijn vooroordeel al klaar. En echt, je moet me niet vragen waarom, het is gewoon iets wat ik in mijn hoofd had. Ik dacht bij Nederlandse hotels alleen maar aan standaard en functionele kamers. Ook wel een beetje hoe een hotelkamer hoort te zijn natuurlijk en ook is dit waarschijnlijk wereldwijd zo. Maar na wat speurwerk op google kwam ik er achter dat er ook in Nederland andere accomodaties zijn dan de standaard hotels.

Zo kun je namelijk in Amsterdam in een heuse hijskraan slapen en in Stavoren kun je in een wijnvat slapen! Of wat dacht je van slapen in een voormalig gevangenis in Roermond, dat lijkt me wel een leuk idee! Niet dat ik graag de gevangenis in zou gaan, maar gewoon om de geschiedenis ervan te weten lijkt me erg interessant. (En daarbij ben ik een ‘fan’ van Orange is the new Black’, dus vind ik gevangenissen gewoon interessant..)

Het is goedkoper

Hiermee wil ik niet zeggen dat Nederland in de categorie ‘goedkoop’ valt, maar je bespaart toch wat geld door niet naar het buitenland te gaan. Alle kosten op vliegtickets en visums bespaar je natuurlijk maar weer!

En natuurlijk wordt een vakantie zo duur als je zelf wilt of zo duur als dat je het zelf maakt. Maar ook hiervoor geld – je moet zelf op zoek naar de beste deal voor je hotel, appartement, bungalow of waar je ook wilt verblijven.

Daarnaast is er in Nederland ontzettend veel mogelijkheid tot kamperen, dit is natuurlijk ook al weer goedkoper dan het boeken van een hotel. Tel daarbij je besparingen op – onder andere vliegtickets – en je bent goedkoper uit dan wanneer je naar het buitenland gaat!

Met een zomer zoals afgelopen zomermaanden, vind ik het helemaal niet erg om in ons eigen landje te blijven! In de wintermaanden zou ik Nederland liever ontvluchten, vanwege de kou, maar in de zomer is het hier prima uit te houden!

Booking.com

Advertenties

Posted by

Hey! Mijn naam is Sandra, ik ben 22 jaar en woon in provincie Groningen. Op deze blog vindt je reisverhalen, reviews en tips!